20.5.2021

Etsinnän johtopaikkaharjoitus järjestettiin 20.5.2021 Toijalassa

COVID-19-pandemian rajoutustoimien vuoksi Vapaaehtoisen pelastuspalvelun eli Vapepan Etelä-Pirkanmaan paikallistoimikunta toteutti vuoden 2021 taajamaetsintäharjoituksen johtopaikkaharjoituksen muodossa, jolloin suurta väkimäärää ei tarvinnut kutsua koolle. Johtopaikkana toimi Allin Pirtti. Harjoituksen skenaariona oli Akaan Toijalassa sijaitsevan tuetun asumisyksikön fyysisesti hyväkuntoisen asukkaan katoaminen. Harjoituksen yhteydessä testattiin myös matkapuhelimilla toimivaa Mapitare Easy Tracker -kartta- ja paikkatietosovellusta sekä DMR-digitaaliradiopuhelimia. Suomen Punaisen Ristin Hämeen piiri on suunnitellut mahdollisesti hankkivansa Mapitare-lisenssejä ja DMR-radiopuhelimia ja täten pyytänyt paikallistoimkunnilta käytännön kokemuksia niistä. Testausraportti on luettavissa PDF-tiedostona (127 kB).

Harjoituksen Vapepa-johtajana toimi paikallistoimikunnan puheenjohtaja, Toijalan Seudun Koirakerho ToiSK ry:n Tarja Sirola, sihteereinä paikallistoimikunnan varapuheenjohtaja, TORES:n Vapepa-vastaava Juuso Hyvärinen ja Partiolippukunta Urjalan Varstat ry:n Katja Vättö ja viestiliikennevastaavana Partiolippukunta Toijalan Eräveikot ry:n Paavo Helenius. Harjoituksen olivat suunnitelleet Juuso Hyvärinen ja paikallistoimikunnan sihteeri, Toijalan Seudun Koirakerho ToiSK ry:n Anne Perko.

Kaikkiaan johtopaikkaharjoitukseen osallistui 10 paikallistoimikunnan aktiivia seitsemästä eri yhdistyksestä kaikkien toimiessa jalka-, polkupyörä- tai autopartion johtamista vastaavissa tehtävissä tai johtopaikalla. TORES:n jäseniä oli mukana kolme. Kuten harjoituksissa yleensä, tilanne päättyi odotettua paljon pidemmän lenkin kävelleen kadonneen löytymiseen autopartion havainnon perusteella.