27.4.2021

Kansallisen veteraanipäivän 27.4.2021 tilaisuudet pidettiin pienimuotoisina

Kansallista veteraanipäivää vietettiin COVID-19-pandemiatilanteen vuoksi pienimuotoisesti, kuten jo kväällä 2020. Aamulla Akaan seurakunnan Toijalan sankarihaudalla toteutettiin lippu- ja kunniavartiot sekä seppeleenlasku. Sankarihaudan tilaisuuden jälkeen laskettiin kukkavihko Köyvärintien Veteraanipuiston muistomerkille. Tilaisuuksiin osallistui kaikkiaan 16 henkeä, lähinnä paikallisten veteraaniyhdistysten ja niitä lähellä olevien tahojen aktiiveita.

Veteraanipäivää edeltävällä viikolla Toijalan Seudun Reserviläiset ry oli talkoilla haravoinut ja siistinyt Köyvärintien Veteraanipuiston ja Akaan Reserviupseerikerho ry kunnostanut sankarihauta-alueen kesäkuntoon.

[Kuva: Veteraanipäivän 27.4.2021 seppeleenlasku sankarihaudalla lippu- ja kunniavartioineen (kuva: Hannu Lötjönen).]

Akaan kaupunginAkaan seurakunnan ja veteraanijärjestöjen seppeleen laskivat 99-vuotias lottaveteraani, vuodenvaihteessa toimintansa päättäneen Toijalan ja Ympäristön Sotaveteraanit ry:n kunniajäsen Eila Pennanen, 98-vuotias sotaveteraani, viimeistä toimintavuottaan viettävän Toijalan Seudun Sotainvalidit ry:n kunniapuheenjohtaja Erkki Kitunen sekä Toijalan Seudun Reserviläiset ry:n kunniapuheenjohtaja, Toijalan ja Ympäristön Sotaveteraanit ry:n viimeinen varapuheenjohtaja Juha Arvonen. Lipunkantajana toimi TORES:n puheenjohtaja Virpi Rantala ja lipunvartijoina TORES:n sihteeri Tuija Leppimäki ja Toijalan ja Ympäristön Sotaveteraanit ry:n viimeinen sihteeri, AKRU:n Markku Lapinleimu. Kunniavartiota suorittivat TORES:n Juuso Hyvärinen ja AKRU:n Rauno Helenius (kuva: Hannu Lötjönen).