13.3.2021

Talvisodan päättymisen muistohetki vietettiin 13.3.2021 sankarihaudalla

Talvisodan päättymisen muistohetki vietettiin lauantaina 13.3.2021 COVID-19-pandemian kokoontumisrajoitusten vuoksi pienellä joukolla Akaan seurakunnan Toijalan sankarihaudalla. Rauhankellojen kajahdettua Akaan kirkon tornista klo 11 laskivat sotaveteraanien seppeleen toimintansa vuodenvaihteessa päättäneen Toijalan ja Ympäristön Sotaveteraanit ry:n viimeinen sihteeri Markku Lapinleimu (vas.) ja viimeistä toimintavuottaan viettävän Toijalan Seudun Sotainvalidit ry:n puheenjohtaja Juha Vuorinen.

[Kuva: Sotaveteraanien seppeleenlasku (kuva: Laura Leppimäki).]
Sotaveteraanien seppeleenlasku (kuva: Laura Leppimäki).

Toijalan Seudun Reserviläiset ry ja Akaan Reserviupseerikerho ry osallistuivat tilaisuuteen lippu- ja kunniavartion voimin. Suomen lipun kantajana toimi TORES:n edellinen puheenjohtaja Ossi Reini ja lipunvartijoina TORES:n sihteeri Tuija Leppimäki (vas.) ja AKRU:n varapuheenjohtaja Petteri Jyrämö. Kunniavartiota suorittivat TORES:n Juuso Hyvärinen (vas.) ja AKRU:n Mikko Soini.

[Kuva: Lippu poistuu muistohetken päätyttyä (kuva: Laura Leppimäki).]
Lippu poistuu muistohetken päätyttyä (kuva: Laura Leppimäki).

Lyhyen tilaisuuden päätteeksi luovutettiin Sotaveteraaniliiton myöntämä ansioristi pitkään veteraanitoiminnassa ja muussa vapaaehtoisessa maanpuolutustyössä aktiivisesti mukana olleelle TORES:n Merja Lehtoselle. Hän toimi Toijalan ja Ympäristön Sotaveteraanit ry:n naisjaoston puheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä aina yhdistyksen toiminnan päättymiseen vuoden 2020 loppuun saakka sekä Toijalan Seudun Reservialiupseerit ry:n Naisosaston puheenjohtajana vuosina 1993-1997, jonka jälkeen Naisosasto fuusioitui uusien sukupuolineutraalien sääntöjen mukaiseen nykyiseen TORES:iin. Mitalin luovuttivat Toijalan ja Ympäristön Sotaveteraanit ry:n viimeinen puheenjohtaja Seppo Valkama ja sihteeri Markku Lapinleimu.