7.8.2021

Yhdistys teki retken Kuuskajaskarille 7.8.2021

TORES järjesti jo perinteeksi muotoutuvan meri- ja rannikkopuolustushenkisen retken lauantaina 7.8.2021 retken Rauman saaristoon. Retken kohteina olivat Kylmäpihlaja majakka ja Kuuskajaskarin linnakesaari. Retkelle osallistui kaikkiaan 12 henkilöä, niin jäsenistöä kuin heidän perheitään ja ystäviään ikähaarukan vaihdellessa 8:sta 80 vuoteen.

Kylmäpihlaja on vuosina 1952-1953 rakennettu yhdistetty majakka ja luotsiasema. Jykevä nelikulmainen majakkatorni kohoaa 36 m merenpinnasta ja siinä on 12 kerrosta. Majakan valo kantaa 17 meripeninkulmaa eli yli 31 km.

Kuuskajaskari on noin 30 hehtaarin suuruinen merisäästä tuttu linnakesaari Rauman edustalla. Siellä toimi vuosien 1940-1997 välillä Puolustusvoimien rannikko- ja koulutuspatteri. Kasarmielämän tunnelma on saarella vielä vahvasti aistittavissa. Armeijan lähdettyä saarelle jäi muun muassa neljä tykkiasemaa tykkeineen. Alueella on myös merivalvontatorni, tulenjohtotorni, pururata, sulkeiskenttä, 300 m pitkä ampumarata sekä vallihautoja ja luolastoja.

[Kuva: Retkelle osallistuneet Kuuskajaskarin linnakkeella jo käytöstä poistuneen Tampellan 1950-luvulla putkittaman ja polttotaisteluaineilta ja sirpaleilta suojaavan kupukilven sisään asennetun 152 mm:n 152 50 T -tyyppisen merikanuunan vierellä. Vasemmalta lukien Jere Virtala, Aarne Ahonen, Jouni Ijäs, Jarmo Ahonen, Ossi Reini, Jarmo Perttunen, Nina Salin, Pihla Virtala, Jukka Peräkivi, Maija Kinnari, Minna Reini ja Marika Hakala.]
Retkelle osallistuneet Kuuskajaskarin linnakkeella jo käytöstä poistuneen Tampellan 1950-luvulla putkittaman ja polttotaisteluaineilta ja sirpaleilta suojaavan kupukilven sisään asennetun 152 mm:n 152 50 T -tyyppisen merikanuunan vierellä. Vasemmalta lukien Jere VirtalaAarne AhonenJouni IjäsJarmo AhonenOssi ReiniJarmo PerttunenNina SalinPihla VirtalaJukka PeräkiviMaija KinnariMinna Reini ja Marika Hakala.

Mennessä aurinkoisessa ja palatessa sateisessa säässä tehdyllä retkellä saatiin nauttia laivamatkasta kauniissa saaristomaisemissa sekä maukas lohikeitto kahvilaravintola Wanhassa Kasarmissa (teksti: Minna Reini).